Mengenal Nombor Dan Huruf (Slow Leaner)


Dalam blog saya kali ini, saya akan menunjukkan cara-cara serta faedah Alat Bantu Mengajar (ABM) kedua yang telah saya buat disertai juga dengan video cara menggunakan ABM ini.

Bahan-bahan


1. 'Hot Glue Gun'

2. Gunting

3. Kain Foam

4. Kertas Warna

5. Batang Aiskrim

6. Gam uhud

7. 'Marker' dan pen

8. Jangka Lukis


Cara-cara



1. Ambil kain foam dan ukur menggunakan pensil atau pen mengikut saiz yang sesuai seperti yang dimahukan. Guntingkan kain foam mengikut saiz yang ditetapkan tadi.


2. Gunting kertas warna mengikut bentuk yang diinginkan seperti yang telah saya buat.


3. Seterusnya, tulis nombor dan huruf yang ingin diajar kepada kanak-kanak di atas kertas warna yang siap digunting tadi.


4. Ambil kertas warna yang telah siap ditulis tadi, lalu tampal pula diatas kain foam bagi menebalkan lagi Alat Bantu Mengajar (ABM) dengan menggunakan gam uhud.


5. Setelah selesai, lekatkan kain foam dan kertas warna yang ditulis huruf serta nombor tadi di atas batang aiskrim menggunakan 'hot glue gun' bagi memudahkan kanak-kanak memegang ABM tersebut.


6. Okey! Siap!

Faedah


Alat Bantu Mengajar (ABM) ini dapat membantu kanak-kanak mengenal serta mengingat huruf dan nombor yang mereka tidak dapat kuasai. Dengan cara ini, ia akan meningkatkan lagi perkembangan kognitif serta daya pemikiran mereka.

Selain itu, Alat Bantu Mengajar (ABM) yang telah saya buat ini juga dapat membantu guru mengajar kanak-kanak yang menghidapi masalah lembam serta dapat menarik minat mereka untuk mengenal huruf dan nombor. Dengan kata lain, dapat menarik minat mereka untuk terus mengeja, membaca serta mengira dengan baik dan lancar sehingga mereka pandai.

Video


Cara bermaian

Comments

Popular Posts