MISS LYNN DAN DIPLOMA PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK






Bismillahirrahmanirrahim dan Assalamualaikum kepada anda semua yang akan, sedang serta telah membaca blog saya iaitu Miss Lynn. Disini saya ingin bercerita tentang kos atau bidang yang telah saya ambil serta saya pelajari iaitu Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak (DPAKK) di Kolej Universiti Teknologi Islam Kota Bharu Kelantan ataupun dikenali sebagai Kolej UNITI Kota Bharu (KUKB). Saya juga akan berkongsi cerita, berkongsi ilmu, pengajaran serta pengalaman yang telah saya perolehi serta saya alami sepanjang saya belajar dan menimba ilmu di Kolej UNITI Kota Bharu.  

Bermulanya, pengajian saya di Kolej UNITI ialah selepas saya menamatkan pelajaran saya di Sekolah Menengah Kebangsaan Matang iaitu selepas saya mendapat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Saya telah mendapat temuduga di Pejabat Mara Kuala Berang, Hulu Terengganu. Selain itu, saya diberi pilihan untuk memilih kos yang saya gemari serta mengikut tahap kelulusan yang telah saya perolehi semasa mengambil keputusan SPM. Semasa saya ditemuduga oleh promoter (EA) Kolej UNITI, saya lebih berminat dengan penerangan beliau tentang kos Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Sebetulnya, saya agak ragu-ragu untuk memilih belajar di Kolej UNITI Kota Bharu serta memilih kos yang telah saya ambil tetapi saya teruskan sahaja niat saya untuk sambung belajar di Kolej UNITI Kota Bharu. Ianya juga kerana saya lebih suka dekat dengan keluarga saya.

Seterusnya, bermula dari situlah minat saya telah timbul untuk meneruskan pelajaran dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-Kanak di Kolej UNITI Kota Bharu. Tambahan pula, pada semester pertama tahun 2016, saya juga agak ragu-ragu untuk meneruskan pelajaran saya kerana saya berprasangka bahawa kos Pendidikan Awal Kanak-Kanak yang telah saya ambil agak susah untuk dipelajari serta terdapat ura-ura oleh sebahagian netizen yang mengatakan bahawa bidang serta kos yang telah saya ambil terdapat ramai orang yang telah menceburinya dan ada yang mengatakan bahawa setelah saya tamatkan pengajian nanti, susah untuk saya mendapatkan pekerjaan. Ianya juga kerana Kolej saya adalah sebuah Kolej swasta. Tambahan lagi, pada asalnya, saya juga tidak meminati kos Pendidikan Awal Kanak-Kanak kerana saya lebih mengemari bidang perniagaan mengikut bidang yang diceburi oleh ahli keluarga saya serta saya lebih berminat dengan bidang pengacaraan disebabkan suara saya yang  begitu lantang.

Di samping itu, saya tidak peduli tentang ura-ura yang mengatakan begitu tentang kos yang telah saya ambil, saya tetap dengan pendirian saya iaitu untuk meneruskan pengajian serta pelajaran saya di dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-Kanak di Kolej UNITI Kota Bharu. Ianya kerana saya percaya bahawa rezeki Allah S.W.T itu lebih meluas dan ada dimana mana sahaja dan bagi saya juga jika seseorang itu mempunyai ilmu didada, mereka akan merasa lebih yakin untuk meneruskan perjalanan bagi menuntut ilmu serta berjaya di muka bumi Allah S.W.T walaupun serba kekurangan di dalam hidup mereka.    
















       

Comments

  1. Wuuu ayt missyeppo powerrrrr . ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

    ReplyDelete
  2. Nice . I like read your blog coz your blog can make me hppy

    ReplyDelete
  3. comei blog...tq for sharing..memg ok je bidg PAKK..akak jaga program under regent dan UPSI-kalau ade minat nakmasuk program ni trus wsp 011-16930576 akak bantu

    ReplyDelete
  4. Tahniah kerana telah memilih bidang yang bagus!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts